Selamat Sejahtera, di sini saya ingin menceritakan pengalaman diri saya
sepanjang saya mempelajari kemahiran dinamika di Kolej Matrikulasi Perlis.
Sebelum itu, saya ingin memperkenalkan diri saya bernama Dhesini a/p Peraba Anand. Saya dilahirkan di Hospital Seberang Jaya di Seberang Jaya, Pulau Pinang. Saya
dilahirkan pada 8 Jun 1998.
Berkenaan dengan diri saya, saya merupakan anak sulung daripada 3 adik beradik iaitu seorang adik
perempuan & seorang adik lelaki. Selain itu, saya berasal dari Nibong
Tebal, Pulau Pinang. Berkenaan
dengan ibubapa saya, ibu saya bernama Ratha a/p Sundramurthy yang dipanggil 'amma', manakala ayah saya
ialah Peraba Anand a/l Loganathan dipanggil sebagai 'appa'. Bukan nak cakap laa,
walaupun saya anak sulung, adik perempuan saya,Sovieta a/p Peraba Anand lebih tinggi
daripada saya .Agak cemburu jugak sebenarnya tetapi saya tetap comel. Berkenaan
dengan adik lelaki saya, Rupendra a/l Peraba Anand yang berumur baru 10 tahun
dan adalah orang yang sangat manja antara kami sebab satu-satu anak lelaki dan
anak bongsu lagi.Ini lah sedikit lebih tentang diri saya.
APA ITU REFLEKSI?
Satu persoalan yang sukar
dijawab oleh guru-guru pelatih saya suatu masa dulu, malah ada juga pensyarah
tidak dapat memberikan penerangan yang jelas bagaimana membuat refleksi. Bila nak
buat refleksi? Satu lagi persoalan yang selalu ditanya oleh guru pelatih ketika
praktikum. Selalunya refleksi dibuat selepas sesuatu pengajaran berlaku atau
selepas seminggu praktikum. Adakah cara ini sesuai untuk menghasilkan
pembelajaran yang berkesan?
Ramai yang
berpendapat bahawa refleksi itu ialah satu proses untuk mengingat kembali apa
yang telah berlaku,menyatakan perasaan sendiri terhadap peristiwa tersebut, dan
akhirnya memberi pendapat apa yang perlu dilakukan. Betul juga pendapat ini, tetapi
ianya terlalu spesifik kepada perasaan yang bersifat emosi dan tidak banyak
boleh dipelajari untuk berubah jika sekiranya kita tidak berusaha mengenal diri
sendiri.Kemahiran refleksi memerlukan seseorang itu memerhati secara terperinci
apa yang berlaku sekelilingnya, dan menilai sama ada peristiwa tersebut berlaku
disebabkan oleh tindakannya, perasaannya, alam sekitar, atau ada hubungan
dengan orang lain.
Pada mulanya saya memandang rendah dan tidak
menghiraukan langsung betapa pentingnya dan seronoknya mempelajari kemahiran
dinamika ini. Bagi saya kemahiran dinamika ini hanya gurauan dan subjek yang
tidak teras dan boleh dimain-mainkan tapi sebaliknya. Mempelajari kemahiran
dinamika ini dapat mengeratkan lagi silaturrahim saya dan rakan-rakan saya. Dari situlah kami mula mengenali perangai dan hati rakan-rakan
sekeliling dan sejarah hidupnya. Detik saya mula mengenali hati budi
rakan-rakan ketika, saya dan rakan-rakan diarahkan untuk membuat pelbagai
persembahan di hadapan rakan-rakan tutoran.
Pada awal minggu kelas dinamika, saya dan
rakan-rakan tutoran diberikan satu tugasan berkumpulan iaitu bertemakan
kemasyarakatan. Di sini saya ingin menceritakan pelbagai pengalaman manis dan
beberapa pengalaman pahit. Kami membahagikan tugas masing-masing untuk
melaksanakannya. Pada hari pertama kami membuat penggambaran, kami tidak fokus
dan agak gugup untuk melakukan suatu watak yang telah diberikan. Tambahan pula
saya merupakan watak utama dalam video kemasyarakatan itu. Saya perlu
menebalkan muka dan hilangkan segala perasaan malu agar video yang kami
hasilkan itu baik dan seronok ditonton oleh orang ramai. Bagi saya, memegang
watak utama sebenarnya berat dan susah untuk mengendalikan watak tersebut
kerana saya perlu melakonkan watak mencuci pakaian di tandas dan akhirnya
bersifatkan keinsafan.
Justeru itu, sebagai watak utama slot untuk
dilakonkan sangat banyak dan memenatkan juga. Tapi kami tetap menghabiskan ia
dengan sebaik mungkin. Pelbagai idea kami curahkan untuk menghasilkan video
yang menarik itu. Bagi saya memegang watak utama juga merupakan satu pengalaman
manis dan saya juga merupakan editor untuk video kemasyarakatan ini.Saya telah
memberi usaha dan kreativiti sehingga yang saya mampu dan hasilnya rakan-rakan
saya sangat suka akan editing video tersebut.Tetapi ada sikit pengalaman pahit
dimana, kami berselisih faham pada mulanya tapi kami berjaya menyelesaikan ia
dengan sebaik mungkin. Selain itu, pada mulanya juga kami berasa ingin putus asa
apabila video yang dihasilkan kerana tidak ada orang memberi tumpuan yang baik,
tetapi akhir-akhirnya kami berkerjasama juga dan menyiapkan video tersebut pada
tarikh yang telah dijanjikan.
ANTARA SCENE-SCENE WATAK SAYA
Seterusnya berkenaan dengan perlancaran video
kemasyarakatan itu,kami perlu membuat majilis rasmi untuk kempen kemasyarakatan
tersebut.Kempen kami bertajuk SELFISH KAH AKU !
Saya dan rakan-rakan tutoran sebenarnya membuat penyiapan awal dimana
kami membuat background perlancaran sehingga muzik gamelan untuk kedatangan VVIP
dan kami berjaya mengakhiri majlis
tersebut dengan lancar dan hebat. Ketika perlancaran video itu, kami baru
dibahagikan tugas siapa yang perlu menjadi orang berkenaan dan sebagainya. Kami
juga menjemput pengarah kolej, vvip dan pengarah projek. Saya diberi watak VVIP
untuk majilis pelancaran tersebut.Ia merupakan pengalaman amat menarik dan
seronok.Nak dijadikan ceritanya, kami membuat penyiapan pada hari tersebut dan
laksanakan pada hari itu juga dan tahu-tahulah jika laksanakan kerja last
minit, apa yang dilakukan main-main itulah kami anggarkan itu adalah yang
terbaik dan boleh diguna pakai. Tetapi saya dan rakan-rakan tutoran berasa lega
dan seronok kerana masing-masing memberi kerjasama dan berjaya menamatkan
majlis perlancaran tersebut dan cikgu kelihatan amat khusyuk apabila kami
melancarkan majilis tersebut. Kami memuji kami kerana melancarkan satu kempen
kesedaran yang baik dan berguna untuk masyarakat kini.
SETELAH SELESAI MAJILIS PELANCARAN
Akhir sekali, kami diberi tugasan pengucapan awam individu.Bagi saya
agak memberatkan dan menyukarkan untuk saya melaksanakan sendiri kerana bahasa
melayu saya tak fasih. Saya selalu campurkan bahasa inggeris dalam percakapan
saya dan setiap kali ditegur oleh Cikgu Norlida dan rakan-rakan saya.Saya
banyak bertanya mengenai cara-cara pengucapan awam daripada pelajar sem lepas
dan rakan-rakan tutoran saya. Saya berjaya menghasilkan tugasan pengucapan awam itu selama 3 hari juga kerana saya ingin
menghasilkannya dengan berkualiti dan senang difahami oleh rakan-rakan tanpa
cacat cela. Bagi saya membuat pengucapan umum boleh melatihkan diri saya supaya
tidak berasa malu apabila berada di hadapan orang dan lebih berkeyakinan
tinggi.Malah,saya juga telah menghasilkan pengucapan awam yang baik dan
mendapat komen-komen daripada Cikgu Norlida dan rakan-rakan sekalian. Selain
itu, ia memberi kesedaran dan memberi persediaan kepada saya bagaimana untuk
berinteraksi di hadapan khalayak ramai dan bijak untuk mengendalikan sesuatu
perkara itu.Saya rasa selepas ini saya akan lebih berkeyakinan apabila
dipanggil untuk memberi ucapan awam.
SEMASA PENCUCAPAN
SLIDE PENGUCAPAN AWAM SAYA
KELAS DINAMIKA A5T2B
Saya berterima kasih banyak-banyak kepada Cikgu Norlida untuk bimbing saya dan rakan-rakan saya yang memberi sokongan walaupun kadang-kadang ada yang bergurau.
|
Life is a Journey,with Problems to Solve,Lessons to Learn but most of all,Experiences to Enjoy :)
Sunday, 26 March 2017
REFLEKSI DIRI
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
done dear..congratz
ReplyDelete